Path of Exile

Przedmioty – poradnik

Jedną z pierwszych rzeczy, jaka nas spotka po utworzeniu postaci i przeniesieniu się do świata gry, jest samotnie leżąca broń. Wiadomą i jedynie słuszną reakcją na odkrycie tego zjawiska, jest jej podniesienie i założenie. Jest to nasze pierwsze spotkanie z przedmiotami w grze i niestety jedyne nie wymagające od nas zastanowienia się. W moim dzisiejszym poradniku postaram się wam pomóc przy rozwiązaniu zagadki – które przedmioty warto podnieść / kupić. Serdecznie zapraszam do lektury.

Zanim przejdziemy do sedna naszych rozważań, zastanówmy się o jakich przedmiotach możemy tak naprawdę mówić. Generalnie interesujące nas przedmioty możemy podzielić na trzy kategorie:

  • ekwipunek, a w nim bronie, tarcze, mikstury, biżuteria i ubrania;
  • przedmioty “modyfikujące” (Currency Orbs), a w nich także Scrolls;
  • klejnoty (“Gems”), a w nich Skill Gems i Support Gems.

Przedmioty z trzeciej kategorii dostajemy głównie za wykonywanie zadań, ale możemy je też wydropić podczas gry. Zawsze w momencie w którym zdobywamy je, metodami innymi niż wymiana z innymi graczami, mają pierwszy poziom doświadczenia. Będąc założonymi w gniazdach w ekwipunku (o których później), zdobywają doświadczenie i mogą zdobyć maksymalnie 20 poziom doświadczenia. Występują w dwóch wersjach – zwykłej lub wzmocnionej, przy czym wersja wzmocniona może być tylko wydropiona podczas gry lub zdobyta poprzez ulepszenie. Odpowiednie Currency Orbs wzmacniają ich siłę o 1%. Mogą mieć trzy różne kolory (czerwony, niebieski lub zielony) i są one stale przyporządkowane dla danych Gem’ów. Wyjątkiem jest Skill Gem “Portal” – posiada on neutralny biały kolor. Skill Gems zawierają w sobie aktywne umiejętności, które mogą być wyzwolone tylko w połączeniu z gniazdami. Support Gems same w sobie nie dają żadnego efektu. Służą one wzmocnieniu/modyfikacji aktywnych umiejętności zawartych w Skill Gems i muszą być z nimi połączone w przedmiotach, żeby mogły działać. Należy pamiętać, że nie każdy Support Gem wzmacnia każdy Skill Gem. Po podpięciu ich do siebie i zamieszczeniu przedmiotu w aktywnym ekwipunku postaci, na pasie umiejętności pokaże się ikonka umiejętności, a na niej, w przypadku zaistnienia synergii, mała literka symbolizująca dany Support Gem.

Przedmioty zaliczające się do szerokiej kategorii ekwipunku, mogą być wydropione z mobów, nabyte u sklepikarzy, lub zdobyte w wyniku wykorzystania mechanizmu recept. Tak samo jak Gems, mogą występować w wersji zwykłej lub wzmocnionej. Niezależnie od metody jej uzyskania, istnieje szansa na zaistnienie obydwu wersji. Dodatkowymi cechami, zarezerwowanymi wyłączenie do przedmiotów tej kategorii jest ich rzadkość i gniazda (“sockets”). Pierwsza cecha pozwala nam na dodatkowy podział tych przedmiotów. Możemy mówić o 4 kategoriach przedmiotów z ekwipunku:

- normalne (Normal) (białe) – zwyczajne przedmioty, które najczęściej występują. Nie posiadają innych niż bazowe statystyki. Odpowiednie Currency Orbs wzmacniają ich siłę o 5% (mechanikę tą wyjaśnię później). Za pomocą innych Currency Orbs mogą zostać wzmocnione/zmienione lub przeniesione do każdej z pozostałych trzech kategorii. Przedmioty te są najsłabsze w bezpośrednim stosowaniu. Z powodu łatwości w ich zdobywaniu, a także ich ogromnej podatności na efekty Currency Orbs, są wspaniałym materiałem bazowym do tworzenia lepszych przedmiotów.

- magiczne (Magic) (niebieskie) – silniejsza wersja przedmiotów kategorii Normal. Oprócz bazowych statystyk mogą posiadać od jednej do dwóch dodatkowych modyfikacji wzmacniających ich przydatność. Występują dużo rzadziej od swoich słabszych kuzynów, ale wciąż statystycznie łatwo je zdobyć. Wydropione występują tylko jako “niezidentyfikowane”, tzn. nie widać ich modyfikatorów oraz nie mogą zostać założone przez postać, tak długo jak nie użyje się na nich odpowiedniego Currency Item – Scroll of Wisdom. Odpowiednie Currency Orbs wzmacniają ich siłę o 2%. Za pomocą innych Currency Orbs mogą zostać wzmocnione/zmienione lub przeniesione do kategorii Normal (poprzez ich degradację) lub do kategorii Rare. Z powodu względej łatwości w dostępie do nich i ich zwiększonej przydatności, są one najpopularniejszą kategorią do bezpośredniego używania.

- rzadkie (Rare) (żółte) – najsilniejsza wersja dostępnych przedmiotów. Posiadają więcej dodatkowych modyfikacji od przedmiotów z kategorii Magic. Mikstury (Flasks) nie mogą występować w wersji Rare. Sprzedawcy nie sprzedają przedmiotów w wersji Rare. Rzadkość tych przedmiotów potęguje zdecydowanie mniejsza szansa na wydropienie ich w grze, w porównaniu do ich słabszych kuzynów. Wydropione występują tylko jako “niezidentyfikowane”, tzn. nie widać ich modyfikatorów oraz nie mogą zostać założone przez postać, tak długo jak nie użyje się na nich odpowiedniego Currency Item – Scroll of Wisdom. Odpowiednie Currency Orbs wzmacniają ich siłe o 1%. Za pomocą innych Currency Orbs mogą być wzmocnione/zmienione lub zdegradowane do kategorii Normal. Założeniem każdego gracza, jest ubieranie swojej postaci głównie w przedmioty tej klasy. Niestety rzadkość występowania ich stawia nas często przed pytaniem, czy wolimy mieć mniej aktualne przedmioty o silniejszych modyfikacjach, czy bardziej aktualne o słabszych modyfikacjach. Moim zdaniem, druga wersja jest dla nas korzystniejsza, a przedmioty Rare powinny być uzupełnieniem, a nie częścią bazową naszego ekwipunku.

- unikatowe (Unique) (zielone? – tak jestem daltonistą) – zdecydowanie najrzadsza i najbardziej tajemnicza kategoria przedmiotów. W odróżnieniu od wszystkich pozostałych, ich statystyki i nazwy są stałe, a nie generowane losowo. Wydropione występują tylko jako “niezidentyfikowane”, tzn. nie widać ich modyfikatorów oraz nie mogą zostać założone przez postać, tak długo jak nie użyje się na nich odpowiedniego Currency Item – Scroll of Wisdom. Na chwilę pisania tego poradnika, w grze występuje tylko 66 rodzajów unikatowych przedmiotów, ale twórcy gry obiecują, że pula ta będzie stopniowo zwiększana, a ich częstotliwość dropienia będzie naturalnie rosnąć. Ich ogromna rzadkość i przypadkowość występowania rodzi wiele mitów na ich temat. Prawdą jest to, że mogą być one wydropione (i tylko wydropione) z każdego moba/obiektu w grze, niezależnie od lokacji i poziomu doświadczenia. Mój jak dotąd jedyny zdobyty przedmiot tej klasy pojawił się po zabiciu pierwszego boss’a w pierwszej lokacji grze na pierwszym poziomie trudności. Przedmioty te charakteryzują się posiadaniem często unikatowych i niedostępnych dla innych przedmiotów modyfikacji, a także posiadaniem specjalnych, krótkich fabularnych opisów. Wbrew niektórym opiniom, kategoria ta nie została utworzona z zamierzeniem detronizacji kategorii Rare pod względem czystej siły. Charakterystyczne modyfikacje znajdujące się na tych przedmiotach mają być wsparciem dla graczy przy tworzeniu oryginalnych, egzotycznych build’ów. Nie zmienia to faktu, że część z nich gwarantuje noszącym je postaciom niebagatelną przewagę.

Drugą cechą charakterystyczną dla przedmiotów kategorii ekwipunku, są jak już powiedziałem sloty. W odróżnieniu od podobnych do tej gier, nie służą one wzmacnianiu postaci, tylko aktywowaniu posiadanych przez postać Gem’ów. Skill Gems zawierające w sobie aktywne umiejętności, mogą być tylko wtedy używane przez postać, gdy są one założone w którymś z noszonych przez nią slotowanych przedmiotów ekwipunku. Tak samo jak jak Gem’y, sloty mogą mieć trzy różne kolory. Skill Gem i slot muszą być tego samego koloru, żeby mogły zostać ze sobą połączone. Raz połączone, mogą zostać w każdej chwili rozłączone. Jak wiemy, Gem’y dzielą się na dwie podkategorie – Skill i Support. Jak wiemy też, powinny być ze sobą złączone dla uzyskania optymalnego efektu. Do owego złączenia Gem’ów, a co za tym idzie, slotów w przedmiotach służą paski zwane “link’ami”. Każdy jeden link może łączyć maksymalnie ze sobą dwa sloty. Możliwe jest łączenie ze sobą tylko Skill Gem’u z Support Gem’em, nie istnieją kombinacje dwóch Skill Gem’ów lub dwóch Support Gem’ów. W przypadku 3 lub więcej połączonych ze sobą slotów, Support Gem nie musi bezpośrednio łączyć się ze Skill Gem’em, żeby go wzmacniać, wystarczy, że będą one ze sobą połączone “ulicą” utworzoną przez link’i. Przedmiot w zależności od swojej “wielkości” i podkategorii może posiadać 0 lub od 3 do 6 slotów. Slotów nie posiadają przedmioty podkategorii: Belts, Rings, Amulets, Quivers i Flasks. Bronie klas Wands i Daggers mogą posiadać do 3 slotów. Pozostałe bronie jednoręczne mogą posiadać do 4 slotów. Wszystkie bronie dwuręczne (w tym Bows) mogą posiadać do 6 slotów. Ubrania zakładane na klatkę piersiową postaci mogą posiadać do 6 slotów. Wszystkie pozostałe przedmioty mogą posiadać do 4 slotów. W związku z tym, każda postać, niezależnie od używanych od niej broni, może mieć przynajmniej jeden przedmiot 6cio slotowy, a co za tym idzie, może używać przynajmniej jednej umiejętności aktywnej modyfikowanej naraz do 5 różnych Support Gem’ów. W przypadku podłączenia dwu lub więcej różnych Skill Gem’ów do jednego Support Gem’a, ten ostatni będzie wzmacniał wszystkie z nich. O wiele trudniej jest trafić na przedmioty z większą ilością slotów i z większą ilością połączeń między nimi. Obydwie te wartości można losowo modyfikować przy pomocy odpowiednich Currency Orbs.

Jak widać, najbardziej wartościowe przedmioty ekwipunku to te, które mają najsilniejszą i/lub najrzadszą kategorię i zarazem największą liczbę slotów z największą liczbą ich połączeń. Oczywistym jest też, że przedmioty łączące ze sobą te dwie cechy multiplikują swoją rzadkość co czyni je wspaniałym celem wszystkich graczy, niezależnie od ich zaawansowania.

Ostania kategoria przedmiotów to Currency Items. Tak samo jak przedmioty ekwipunku mogą być uzyskane na wszystkie trzy możliwe sposoby. Same w sobie nie mają żadnego efektu dla postaci, nie mogą być też w jakikolwiek sposób modyfikowane. Spowodowane jest to tym, że same w sobie są zazwyczaj modyfikatorami do innych przedmiotów. Napisałem “zazwyczaj”, dlatego, że istnieją cztery Currency Items łamiące tą zasadę. Są to kolejno: Scroll of Wisdom (jego działanie zostało wcześniej omówione), Portal Scroll (tworzy Portal, pozwalający na jednorazową podróż do miasta, a następnie na powrót do miejsca, w którym został on utworzony), Orb of Regret (dodaje jeden Refund Point) oraz Mirror of Kalandra (klonuje dowolny przedmiot ekwipunku o kategorii innej niż Unique). Cechami wspólnymi wszystkich tych przedmiotów jest to, że mogą być “stack’owane” tzn. przedmioty jednego rodzaju mogą zajmować to samo miejsce w ekwipunku, oraz, że po użyciu znikają z ekwipunku, co oznacza, że są one jednorazowego użytku. Jak wcześniej stwierdziłem, większość tych przedmiotów modyfikuje inne przedmioty. Można je więc podzielić na podkategorie w związku z tym, jakie wprowadzają modyfikacje:

  • procentowe wzmacnianie przedmiotów: Armourer’s Scrap – bronie, Blacksmith’s Whetstone – ubrania, Gemcutter’s Prism – Gem’y, Glassblower’s Bauble – flasks. Każdy przedmiot może być maksymalnie wzmocniony do poziomu 20%.
  • zmiana wartości cech przedmiotów: Blessed Orb – bazowe modyfikatory, Divine Orb – losowe modyfikatory
  • zmiana modyfikatorów: Chaos Orb – przedmioty kategorii Rare, Orb of Alteration – przedmioty kategorii Magic.
  • zmiana slotów: Chromatic Orb – kolory slotów, Jeweler’s Orb – liczba slotów, Orb of Fusing – liczba link’ów.
  • dodanie modyfikatora: Exalted Orb – przedmioty kategorii Rare, Orb of Augmentation – przedmioty kategorii Magic.
  • zmiana kategorii przedmiotu: Orb of Alchemy – Normal->Rare, Orb of Chance – Normal->?, Orb of Scouring – ?->Normal, Orb of Transmutation – Normal->Magic, Regal Orb – Magic->Rare.

Oprócz wyżej wymienionych funkcji, część z Currency Items pełnią funkcję płatniczą w grze. Jeżeli zauważyliście już, że w grze nie występuje gotówka, to już pewno wiecie dlaczego. Wszystkie przedmioty możliwe do kupienia u sprzedawców (którzy to występują w liczbie dwóch na każde miasto), wymagają poświęcenia pewnej części z posiadanych przez postać Currency Items danego typu. Nie pytajcie mnie od czego jest zależny koszt danego przedmiotu… Nie pytajcie też o to innych ludzi nie będących twórcami tej gry.

Myślę, że przy użyciu tej słabej jakości zagwozdki intelektualnej możemy przejść do ciekawszej części moich rozmyślań, czyli do tego, co wypada zbierać, kupować i wymieniać.

Zacznijmy od zbieractwa. Wiemy już co nam nasze ukochane, aczkolwiek wrogie mobki mogą dropnąć. Oprócz wszystkich przedmiotów typu Gems, które będą nam potrzebne przy tworzeniu przyszłych build’ów (odwołuje do innych poradników) oraz wszystkich Currency Items, powinniśmy też obowiązkowo zbierać wszystkie przedmioty ekwipunku kategorii: Magic, Rare i Unique. Do tej grupy zasugerowałbym dołączyć wszystkie przedmioty kategorii Normal, które posiadają odpowiadający nam układ slotów lub/i wbudowaną premię Quality (procentowe wzmocnienie, o którym wcześniej się rozpisywałem). W kwestii slotów, oprócz ich ilości i jakości ich połączeń, powinniśmy też zwracać uwagę na to, czy nie mamy doczynienia z połączonymi ze sobą trzema slotami, po jednym na każdy kolor. Zostanie to wytłumaczone za chwilę. W zależności od ilości posiadanych Scrolls of Wisdom, identyfikujemy tylko te przedmioty, które kandydują do bycia naszym osobistym ekwipunkiem, lub wszystko co nam wpadnie w ręce.

Następną metodą nabywania przedmiotów, jest ich kupowanie u sprzedawców NPC. Tutaj powinniśmy szczególnie zwracać uwagę na potrzebne nam do obecnego użytku przedmioty kategorii Magic oraz tak samo jak we wcześniejszym przypadku, na przedmioty z odpowiednimi kombinacjami slotów. Dodatkowo powinny nas zainteresować przedmioty kategorii Flasks mające wbudowane Quality, oraz na wszystkie przedmioty mające w nazwie wyrażenia “Raiding”, “Archeology”, “Gathering” i/lub “Hoarding”. Osobną kategorią są dostępne Currency Items – kupujemy je oczywiście w miarę potrzeb.

W tym momencie wytłumaczę wszystkie te, niekiedy dziwne kombinacje, przedstawione w ostatnich kilku zdaniach. Odpowiedź jest jedna: Recepty Sklepikarzy (Vendor Recipes / Sale Recipes). Z czym to się je? Otóż jest to system “sprzedaży”, a dokładniej wymiany przedmiotów, zaimplementowany w tej grze. W większości przypadków polega on na tym, że w zamian za przedmiot ekwipunkowy (lub kilka przedmiotów) dostajemy odpowiednie Currency Items, lub ich cząstki. W przypadku gdy z jednej recepty mogą wyniknąć dwie lub więcej rózne nagrody, pojawia się tylko jedna, ta najlepsza.

Cząstki to kolejno:

  • Alchemy Orb <- Alchemy Shards (wymaga modyfikacji dla Flasks o nazwie "Surgeon's" (1szt.) lub "Raiding", "Archeology", "Gathering", "Hoarding" (2-3szt.)) (tylko przedmioty zidentyfikowane)
  • Orb of Alteration <- Alteration Shards (większość cenniejszych modyfikacji (1-7szt.)) (tylko przedmioty zidentyfikowane)
  • Scroll of Wisdom <- Scraps of Wisdom (zwykłe białe przedmioty lub nieznaczące modyfikacje (1szt.)) (tylko przedmioty zidentyfikowane)
  • Orb of Transmutation <- Transmutation Shards (magiczne przedmioty (2szt.) lub rzadkie przedmioty (5szt.)) (tylko niezidentyfikowane)

Inne moim zdaniem ważne kombinacje to:

  • przedmioty tego samego typu o łącznym Quality większym lub równym 40% – Currency Orb procentowo zwiększający przedmioty danego typu
  • przedmioty z trzema połączonymi ze sobą slotami różnych kolorów – Chromatic Orb
  • przedmiot z 6 połączonymi ze sobą 6 slotami – Divine Orb
  • przedmiot z 6 slotami – Jeweler’s Orb (7)
  • dwa przedmioty Rare z takimi samymi przedrostkami (chodzi o to by obydwa się zgadzały) – Alchemy Orb
  • trzy przedmioty tego samego bazowego typu, gdzie każdy ma po 20% quality i każdy jest innej kategorii (Normal, Magic, Rare) – Alchemy Orb
  • - trzy przedmioty Rare z takimi samymi przedrostkami – Regal Orb
  • komplet: 2 Rare Rings, 1 Rare Amulet, 1 Rare Boots (20% Quality), 1 Rare Gloves (20% Quality), 1 Rare Belt, 1 Rare Armour (20% Quality), 1 Rare Headpiece (20% Quality), 1 Rare Two-Handed Weapon (20% Quality) lub 1 Rare One-Handed Weapon (20% Quality) + 1 Rare Shield (20% Quality) lub 2 Rare One-Handed Weapons (po 20% Quality) – Regal Orb
  • Mirror of Kalandra – Regal Orbs (5) + Exalted Orbs (2) + Divine Orb
  • Iron Ring + Skill Gem – Ressistance Ring (czerwony – fire, niebieski – cold, zielony – lighting)
  • Amulet + 3 Gems (czerwony + niebieski + zielony) – Amulet z bonusem do wszystkich bazowych statystyk

Istnieje też kilka innych kombinacji, jednak moim zdaniem mają one mniejsze znaczenie i są mnie opłacalne w użyciu.

O ile część z tych kombinacji jesteśmy w stanie uzyskać bezpośrednio po teleportacji do miasta z zapchanym Inventory, to niektóre z nich będą wymagały od nas trochę więcej czasu, starań i cierpliwości. Do tego przydają się dwie rzeczy. Pierwszą z nich jest nasza skrzynka w mieście (Stash), która nie dość, że ma bardzo dużo pojemność, to pozwala nam jeszcze transportować przedmioty na inne nasze postacie w danej lidze. Moim zdaniem powinniśmy w niej trzymać: wszystkie nieużywane przez naszą postać Gems, nadmierne kolekcje Currency Items, nieużywane przez nas przedmioty kategorii Rare i Unique, przedmioty typu Flasks z Quality, a także inne przedmioty z Quality. Rzecz jasna, przedmioty opróżniamy, w momencie gdy skompletujemy daną kombinację.

Drugą pomocną rzeczą, tym razem nieoficjalną, jest wtyczka do przeglądarki Google Chrome, która nas informuje, gdy na koncie naszej postaci będzie gotowa kombinacja przedmiotów do wymiany. Moim zdaniem przydatna rzecz, oddaje nam czas, który byśmy spędzili na przeczesywaniu naszej zapchanej skrzynki.

http://www.pathofexile.com/forum/view-thread/29916

Jeden z użytkowników zadał mi pytanie dotyczące rynkowych wartości przedmiotów w wymianach pomiędzy graczami.

Myśle, że trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie, albowiem w przypadku rynku, w jakiejkolwiek postaci nie da się wskazać żadnych stałych wartości. Wszystko zależy od podaży i popytu dotyczącego danego dobra i innych dóbr mających z nim rynkowy związek. We wszystkich grach MMO gdzie mamy doczynienia z handlem między graczami, istnieje taki sam rynek, jak w naszych codziennych rzeczywistych realiach, tzn. cena dobra rośnie gdy zwiększa się jego zapotrzebowanie przy jednoczesnym nie powiększeniu jego produkcji, lub gdy produkcja spada, przy jednoczesnym nie zmniejszeniu się jego zapotrzebowania.

W przełożeniu na możliwe ruchy handlowe w grze – wartość danego przedmiotu zostanie zmniejszona, gdy zostanie ułatwiony dostęp do niego oraz zostanie zwiększona, gdy powiększy się grono graczy potrzebujących danego dobra.